Магделия Шугова
След успеха на трилогията „Метро“ и на „Бъдеще“, почитателите на Глуховски очакваха още от постапокалиптичната тематика, но с криминалната драма „Текст“ руският автор направи завой в творчеството си. Сега отново се завърща в свои води с „Граничен пост“ – история, първоначално разказана в аудио формат, а впоследствие заживяла свой живот и на книжните страници.
Този път гражданска война е причината за разрушението, властващо в пределите на някогашна Русия. Сега тя се нарича Московска империя, а оцелелите живеят на повърхността. Границата на империята се пази от един граничен пост при единствения оцелял мост на река Волга, забулена в гъста зелена мъгла. Никой не знае какво има от другата страна на моста и именно това поддържа в най-голяма степен историята вълнуваща – напрежението, породено от мистерията, от неизвестното.
Това, че историята е била написана за аудиоформат, се чувства при прочита – главите са запазили структурата си по епизоди и представляват епизодични сцени, а финалът на всяка глава остава отворен.
Главният герой в книгата е юношата с циганска жилка Егор. Неговата страст е свиренето на китара, като мечтае някой ден да пълни стадионите с публика, ако такава е останала някъде. Увлечен е по хлапашки по Мишел, която обаче не отвръща на чувствата му. Майката на Егор притежава гадателски способности, а доведеният му баща е командир на общността. Междуличностните отношения заемат значителна част от книгата, но остават напълно незначителни в светлината на основния сюжет и не спомагат за сформирането на облика на обществото, ако примем граничния пост като малка извадка на обществото след разпада на модерния свят.
Много по-интересен е външният свят, но за него разбираме малко – създава се бегла представа за политическите отношения между Московската империя и Поста и на свой ред между Поста и Шанхай в съседство, а също и за събитията, довели до разрухата.
В много по-малка степен в сравнение с „Текст“, но и в настоящия роман телефонът продължава да се свързва с идентичността и се явява продължение на човека. Изглежда темата за дигитализацията, увеличаването на влиянието на социалните медии и срастването ни с мобилните устройства силно вълнува Глуховски.
Няма как да не бъде направен паралел между „Метро“ и „Граничен пост“. Последният роман на Глуховски обаче няма каквото и да е предимство пред трилогията, донесла му световен успех. В „Метро“, чрез всички появяващи се и развиващи се движения, е направен дълбочинен анализ на обществото ни в политически, идеологически и социален аспект.
Това, по което „Граничен пост“ се равнява на „Метро“, е атмосферичността. Глуховски е цар на апокалиптичните визии и отново успява да обрисува тягостна, мрачна и безнадеждана обстановка.
Най-голяма сила на „Граничен пост“ са темите, които, представени чрез тази дистопична история, са релевантни и за обществото ни днес, а именно изкуплението на греховете и наследството, което оставяме на потомците си. Може също да се направи паралел на анексията на Крим с желанието за разрастване на всяка цена на Московската империя в книгатa. Всичко това надали е случайно. Глуховски е споделял, че негово вдъхновение са братя Стругацки, тъй като под прикритието на научната фантастика, която не се е възприемала като сериозна литература и следователно не е подлежала на пълна цензура от властите по онова време, са успявали да пишат за важни политически и социални проблеми в Съветския съюз.
Глуховски е известен с това, че не се притеснява да говори открито за политическата ситуация в Русия, за липсата на свобода в медийното пространство, за националистическата пропаганда и руския колониализъм. При представянето на аудиосериала в София миналата година, писателят сподели, че част от идеите му не могат да бъдат реализирани заради държавна цензура и аудиосериалът е начин да избяга от нея. Първоначално “Граничен пост” е замислен с идеята да е телевизионен сериал, но това така и не се случва. Темите, които засяга, не се нравят на руските телевизии и така Глуховски решава да реализира „Граничен пост“ в аудиоформат.
Ето защо „Граничен пост“ ни казва редица неща индиректно, а най-важното от всички тях е да бъдем отговорни към действията си днес, защото последствията от тях ще носят децата и внуците ни утре. Този призив може да бъде вписан в контекста на проблемите ни с климатичните промени и човешкото влияние върху природата, заплахите от използването на ядрено оръжие и продължаващите битки за политическо надмощие и власт в световен мащаб.
Краят се докосва до свръхестественото и остава напълно отворен за продължение, но за такова не се говори към момента. „Граничен пост“ остава в сянката на „Метро“, но несъмнен принос за това има фактът, че не е замислен като роман поначало, а се превръща в такъв пост фактум. Въпреки това Глуховски си остава един от най-добрите съвременни руски фантасти, така че дори и „Граничен пост“ да не успява да надмине предните му романи, ще е интересно да видим още от Глуховски в рамките на антиутопичния жанр, а и от по-нататъшните му експерименти в други жанрове.